Šiuolaikiškai
siurrealistiški rusų choreografės Tatjanos Baganovos spektakliai
„Naujojo Baltijos
šokio’12“ metu, gegužės 4 d., Nacionaliniame
dramos teatre buvo pristatyti garsios rusų choreografės Tatjanos Baganovos
šokio spektakliai - „Svadebka“ (svadebka
- lt. vestuvės) ir „Miegančioji gražuolė“. Pirmajame Igorio Stravinskio partitūrą atliko
valstybinis choras „Vilnius“ ir sudėtinis orkestras, antrajame skambėjo
šiuolaikinė elektroninė muzika. Spektakliai, balansuodami tarp folkloro, baleto
ir šiuolaikinio šokio, žiūrovą kiek paklaidino vestuviniuose ritualuose ir
abstrakčiuose pasąmonės vingiuose.
Pirmasis spektaklis, sukurtas 2000 m. pagal Stravinskio
šokio kantatą „Svadebka“. Kūrinys choreografei pelnė ne tik prestižinį rusų
apdovanojimą – „Auksinę kaukę“, bet taip pat tarptautiniame, naujausių
choreografinių tendencijų festivalyje Prancūzijoje - „Rencontres Chorégraphiques Internationales“
pelnė itin aukštą įvertinimą. Šis nedidelės trukmės, bet itin intensyvus
spektaklis pasakojo apie mergaitės jaunystės pabaigą, tradicinį rusų liaudies pasiruošimą
vestuvėms, kurios kaip žinia, reiškė ir nekaltybės praradimą. Todėl šiame
kūrinyje, pačia centrine idėja tampa seksualumas, jungtuvių patirties temos,
tuo pačiu, sukuriant naują dialogą tarp folkloriškų motyvų ir šiuolaikinės
pasaulėžiūros.
Tatjana Baganova spektaklyje atkūrė itin koncentruotą
Stravinskio modernios kompozicijos viziją. Muzikos kompozitorius, XIX a. pr.
kartu su modernizmo literatu Jean Cocteau kūrybinį impulsą patyrė tradicinėse
žydų vestuvėse, tačiau kaip ir „Pavasario šokyje“ toliau tęsė rusų folkloro,
ritualų tyrinėjimą, žmogaus ir gamtos virsmo temas. Šio spektaklio metu sunku
nesimėgauti stebinančia garsų kompozicija ir galima neabejotinai teigti, kad
Stravinskis dar prieš garsųjį muzikos meno reformatorių John‘ą Cage‘ą sugebėjo
puikiai išnaudoti tylą, tik šįkart sukuriant įtaigų, intensyvaus garso ir jo
visiško nutraukimo kontrastą. T. Baganova nuosekliai seka muzikos ritmika ir
tematika, šokis itin intensyvus, tačiau minėtos tylos metu sustabdomas, itin
sukoncentruojant žiūrovų dėmesį. Šiuo momentu atkuriamas jaunosios apsiplovimo
ritualas, kurio metu prasiveržia lyg giliai užspaustos baimės klyksmas. Įdomu,
kad Stravinskis kompoziciją pradėjo kurti dar prieš siurrealizmo srovės įsigalėjimą,
tačiau itin aistringai plėtodamas jungtuvių, žmogaus seksualinio brendimo,
gyvybės kilmės temas, nurodo meno lauke įsibėgėjančias pasąmonės ir seksualinės
energijos tyrinėjimo tendencijas.
„Svadebkos“ centrinė ašis – jaunosios plaukų nukirpimo
ritualas, atliekamas prieš vedybas. Spektaklio režisierė ir choreografė
nevengia gana tiesmukai perteikti šio simbolio, net dar labiau jį išryškina.
Ilgą kasą turi ne tik pagrindinė veikėja, bet ir visi spektaklio šokėjai. Verta
prisiminti, kad tradiciškai vestuvės siejamos ir su nekaltybės praradimu ir
naujos gyvybės, naujos kartos kūrimu. Ne paslaptis, kad šiais laikais seksualinė
patirtis retai siejama su vestuvėmis ir tampa vienodai reikšminga abiem lytims.
Būtent šį pakitimą pažymi režisierė, supintą kasą nešiojant kiekvienam
atlikėjui, kuriuos suvienodina ir baltas grimas.
Rusiško folkloro ir šiuolaikiškumo jungtis matomas visuose
spektaklio elementuose. Choreografijoje itin išryškėjo, kaip jungiami ir platūs
kojų mostai, drąsūs šiuolaikinio šokio šuoliai, apsivertimai, dinamika su
tradiciniais šokiais vorele, folkloro motyvais. Scenografijoje išryškėjo kraujo
simbolika, kuri susiejama su folklore apdainuota moteriškos brandos tema.
Įtaigiai perteikiami ant grindų krintantys raudoni žiedlapiai, raudonas apšvietimas,
susisiejant ir su raudonomis moderniomis jaunikio kelnėmis - sijonu. Būtent
jaunikis mergaitei nukerpa kasą, tradiciškai tapdamas nekaltybės kraujo
pralietoju. Spektaklyje itin išryškinamas šio atlikėjo kūniškumas, apnuoginant
raumeningą, plačią krūtinę, kuri pabrėžia jau šiuolaikinę stereotipinę vyriškumo
išraišką, kraštutinį muskulizmą.
Vis dėlto, ryškiausiai nuslopinti „psichės“ vingiai
atsiskleidžia T. Baganovos spektaklyje „Miegančioji gražuolė“, kuriame lyg pati
pasąmonė tampa prikeliama iš užmaršties miego. Šis spektaklis parodytas būtent
po „Svadebkos“ nužymėjo, kad kūrėją tolygiai koncentruojasi ties tradicinių
temų perteikimu šiuolaikine forma, tačiau galutinai nepabėgant nuo klasikos.
Abejuose spektakliuos netrūko maštabiškumo, masinių scenų ir,
žinoma, techniško šokio atlikimo, taip nurodant į klasikinio šokio, baleto
tradicijas, tačiau jas suliejant su gaivališkais scenos ženklais, sapniškais
motyvais. Spektaklyje toliau tęsiamas nuolatinis veiksmo ir raiškos
intensyvumas, tik čia siužetas jau gerokai sulaužomas, tradicinę pasaką,
daugybę kartų statytą balete, paverčiant šiuolaikine siurrealistine abstrakcija.
Šokio atlikėjai „Miegančioje gražuolėje“ tapo deformuotais,
iki galo neišbaigtais gyviais, šįkart paverstais baltais fechtuotojais. Viena
iš šokėjų, įvelkama į išsiskiriantį, pilką kombinezoną, svarbu paminėti, kad ji
kiek stambesnių, raiškesnių kūno formų. Ši šokėja reprezentavo raganą, kuri vis
iš šalies stebėjo kitus šokėjus ir, žinoma, stengėsi užburti princesę, kuri vis
ištrūkdavo. Toks pagrindinės šokėjos pasirinkimas stipriai laužo klasikinio
šokio normas, kai scenoje matome vienodo sudėjimo, tradicinius kanonus atitinkančius
šokėjus, be to, kaip ir „Svadebkoje“ atskleidžiama kintanti kūniškumo samprata.
Raganos ir gražuolės
princesės simbolika galima suvokti ir kaip sąmonės bei pasąmonės duetą.
Tradiciniu psichoanalizės požiūriu, mūsų pasaulis ir jo suvokimas yra paremtas
protu – sąmone, o pasąmonę, nustumiant į šalį, paverčiant mistifikuota sapnų,
neišreikštų, užspaustų norų ar net blogio sfera. Spektaklyje, būtent kuriama ši
sapno sfera, pažvelgiant ne iš princesės, kuri suvokiama kaip grožis, tiesa ir,
žinoma, sąmoningumas, o iš raganos, kaip blogio, iracionalaus sapno
perspektyvos.
Scenoje pasąmonės ženklais tampa sūpynės, stulpas, geležiniai,
surūdiję prietaisai, primenantys malūnus ar grąžtus. Atlikėjų santykis su šiais
objektais buvo gana glaudus, per vieną surūdijusį prietaisą, panašų į malūną -
girnas perėjo visi šokėjai, o spektaklio pabaigoje pagrindinė atlikėja įsivelka
į metalinę suknelę, judančią ant ratukų. Gana dinamiškas ir abstraktus šių
ženklų panaudojimas priminė kelionę po nenuspėjamus šiuolaikinio žmogaus
archetipus, kurie deformavosi, išsikreipė, neteko ryšio su savąja kilme, o gal
tapo seksualiniais žaislais. Tokias išvadas sustiprino ir nuolatinis,
pasikartojantis garsų gausmas ir ūžesys, primenantis gimimo kančias, o gal
pasitenkinimo aimanas. O vien jau įspūdingas, gaivališkas vandens tekėjimas,
gali būti suvoktas kaip sublimuotos energijos išsiliejimas, nurodantis
prasiveržimus iš dažnai nustumtos, iracionalios anapusybės, kuri lyg drumzlės
su balta švara, kontrastavo su mažyčiais, naiviais, baltais kūnais,
lakstančiais iš vienos pusės į kitą. Net kelis kartus buvo panaudojamas ir
stulpo motyvas, kuris buvo tai pastatomas, tai peršokamas, tai kojų mostais
nuverčiamas scenoje arba net nešamas tarp kojų. Šis ženklas gali būti
interpretuojamas gana plačiai, tačiau būtent grupinėje scenoje, jis suteikė
judesio apsunkinimo, įtampos kėlimo prasmę ir, žinoma, tyrinėjant iš Zigmundo
Froido pozicijos - gali būti falo simbolika. Spektaklis baigėsi pagrindinės
veikėjos įsivilkimu, o gal įkalinimu metalinėje suknelėje, taip lyg
atskleidžiant, kad pasąmonė vis dar lieka nustumiama, apribojama simbolinėmis
grotomis. Dėl aptartos tematikos spektaklis tapo gana fantasmagoriška pasaka
suaugusiems, įtaigiai, bet kartu ganėtinai simboliškai prakalbantis apie
seksualumą, psichologinį žmogaus dvilypumą.
Aptarti choreografės Tatjanos Baganovos šokio spektakliai siurrealizmą
kuria gana abstrakčiai, simboliškai ir, tuo pačiu, nagrinėjant folkloro ir tradicinės
raiškos kitimą šiuolaikiniame kontekste. Stravinsko kompozicijos pamatas - vestuviniai ritualai atkuriami išryškinant
kintantį žmonijos suvokimą į seksualumą,
plėtojant bendražmogiškas patirtis, o „Miegančioje gražuolėje“ transformuojant
tradicinę baleto temą itin vaizdingai perteikiamas sąmonės ir pasąmonės
santykis.
Todėl nors ir panaudojama siurrealizmo tematika,
sapniškumas, tačiau simboliai kuriami jau šiuolaikiškai abstraktesni, paliečiant
ir išnaudojant pakitusias suvokimo ir meno galimybes.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą